Katalog Vědecké knihovny v Olomouci, báze SVK01, záznam 000871207

Navigace: https://aleph.vkol.cz/pub / svk01 / 00087xxxx / 0008712xx / 000871207.htm

Chcete-li získat tento dokument, vstupte přímo do katalogu. Získat dokument z katalogu.
If you want to get more information about the document, enter the online catalog. Get the item from catalog.

HZ-Osobní jménoAgostino Ciampelli ( 1565 Florencie – 1630 Řím)
Názvové údajePolopostava staršího muže
Všeobecná pozn.Jestliže kresebný charakter studie vykazuje spíše příklon k časnější Ciampelliho tvorbě, zhruba do období okolo roku 1600, pak v malířském ztvárnění pozorujeme v podstatě obdobný proces, snad proces jakési reminiscence. Formální aparát obrazu, řazení jednotlivých plánů za spolupůsobení protisvětla, vychází z manýristických praktik Ciampeliho mládí a v dané době a v římském prostředí působí poněkud archaicky. Podobně i použité figurální typy a pokus o vystupňovanou dramatičnost pomocí rozevlátých draperií nemá nic společného s působivými malbami vznikajícími krátce před touto realizací. Svatí Šimon a Juda Tadeáš jsou posledním zachovaným Ciampelliho dílem, ovšem dílem ve kterém se projevuje spíše úbytek tvořivých sil než jejich vyvrcholení.
Všeobecná pozn.Kreslířské ztvárnění listu detailním řešením pouze horní části postavy a hlavní pozornost věnovaná řešení draperie, spolu s vedením čáry v několikerém opakování akcentující obrys, připomíná Ciampelliho kresby z časného období jeho tvorby. Přesto ovšem můžeme figurální typ staršího, předkloněného muže spojit s jednou z posledních Ciampelliho realizací, s malbou oltářního křídla pro chrám Sv. Petra s námětem Sv. Šimon a Juda Tadeáš (I Santi Simone e Giuda Taddeo). K rozhodnutí o zakázce na toto dílo, podpořené dokonce vůlí papeže, došlo v závěru roku 1625, ale až o dvě léta později, v roce 1627, byla zakázka potvrzena Kongregací stavby sv. Petra a zřejmě v této době na ní začíná Ciampelli pracovat. Naši kresbu můžeme považovat za přípravnou studii pro postavu sv. Šimona v levé části druhého plánu kompozice. Zřejmě do doby příprav na realizaci značně rozměrného oltářního křídla dokončeného v roce 1629, můžeme kresbu i časově zařadit.
Všeobecná pozn.Lit.: Togner 2000, A 59.
Všeobecná pozn.Rudka, bílý papír, 275 x 200. V pravém horním rohu paginace perem: 33.
Sigla,sign.vlastn.OLA001 J V 51.777/ 33
Elektron.přístupbarokní kresba (33)