Katalog Vědecké knihovny v Olomouci, báze SVK01, záznam 000871228

Navigace: https://aleph.vkol.cz/pub / svk01 / 00087xxxx / 0008712xx / 000871228.htm

Chcete-li získat tento dokument, vstupte přímo do katalogu. Získat dokument z katalogu.
If you want to get more information about the document, enter the online catalog. Get the item from catalog.

HZ-Osobní jménoŘímský (?) kreslíř z 1. poloviny 17. století
Názvové údajeStudie podle antické sochy – hlava Juno Ludovisi
Všeobecná pozn.Rudka na bílém, nepravidelně zastřiženém papíře, 352 x 165. V pravém horním rohu paginace perem: 54.
Všeobecná pozn.Verso: Studie pravé paže s otevřenou dlaní, rudka.
Všeobecná pozn.Vzhledem k nelogickému zastřižení levé části listu je kresba zachována jen ve fragmentu, ovšem i tak ji lze téměř s určitostí považovat za kopii monumentální hlavy bohyně, známé jako Juno Ludovisi. Řecký originál hlavy z 2. století př. Kr., připisovaný athénskému sochaři Polyklesovi, je dnes ve sbírkách Museo Capitolino v Římě. Vysokého ocenění se antickému mramoru, objevenému v Římě okolo poloviny 16. století, dostalo od Winckelmanna, Herdera a Goetheho a zvláště v 17. století byl často kopírován umělci působícími v Římě. Připsání kresby Římskému kreslíři je podmíněno právě touto skutečností, možností v zásadě bezproblémového zhlédnutí originálu v římském prostředí, ovšem kresebné kopie v řadě případů pořizovali nejen italští ale často i zaalpští malíři a sochaři. Zhruba ve stejné době, kterou předpokládám pro vznik naší kresby, tedy ve 20.-30. letech seicenta, vytvořil florentský malíř Giovanni da San Giovanni (1592-1636) velmi příbuznou kopii, nahlíženou jen z mírně odlišného úhlu, Technicky shodná kresba tvoří verso San Giovanniho listu s námětem Mužské figury s tyčí ze sbírky Kgl. Kobbestriksammlunig v Kodani (Kobenhaven, Mag VII GIL/18). Podobně stejný motiv, jen s jistou dávkou idealizace, má kresba zámecké sbírky v Kroměříži, kterou jsem připsal Římskému kreslíři okolo 1600 (srv.Togner 1996, s.48, č.k.29). Z hlediska kreslířských kvalit se naše kresba značně přibližuje kodaňské a není vyloučeno, že jejím autorem byl podobně Florenťan, případně Toskánec. Pro tuto možnost by do jisté míry svědčila drobná kresba zřejmě mužské paže s rozevřenou dlaní na versu, která svým kreslířským charakterem připomíná ovlivnění tvorbou Santi di Tita (1536-1603).
Sigla,sign.vlastn.OLA001 J V 51.777/ 54
Elektron.přístupbarokní kresba (54r)
Elektron.přístupbarokní kresba (54v)