Katalog Vědecké knihovny v Olomouci, báze SVK01, záznam 000871240

Navigace: https://aleph.vkol.cz/pub / svk01 / 00087xxxx / 0008712xx / 000871240.htm

Chcete-li získat tento dokument, vstupte přímo do katalogu. Získat dokument z katalogu.
If you want to get more information about the document, enter the online catalog. Get the item from catalog.

HZ-Osobní jménoAndrea Sacchi (1599 Řím – 1661 Řím)
Názvové údajePololežící mužský akt – Opilý Noe
Všeobecná pozn.Lit.: Togner 1995a, s.23, obr.1.
Všeobecná pozn.Rudka na bílém papíře, 421 x 275. V levém horním rohu paginace perem: 66.
Všeobecná pozn.Verso: Ve spodní části versa přípis perem, patrně ze 17. století: di Andrea Sachi
Všeobecná pozn.Z celého, poměrně rozsáhlého souboru volných listů kreseb (145 listů), pouze ve dvou případech se objevuje na versu stará atribuce. V obou případech je psána stejnou rukou, zřejmě ze 17. století, ovšem ani v případě první „di Lorenzo Bernini“ u č.64, ani u tohoto listu „di Andrea Sachi“ ji nemůžeme akceptovat jednoznačně. Souvislost s dílem Andrey Sacchiho je zde evidentní, jde o studii pro postavu spícího opilého Noeho ze známé Sacchiho malířské realizace Opilost Noemova. Obraz vzniklý mezi lety 1644/48 je dnes znám v jedenácti verzích, ale původní originál se zřejmě nezachoval (srv. Sutherland Harris 1977, s.95-97, č.k.72). Zachovalo se však několik autentických Sacchiho kreseb, které jsou dílčími studiemi pro připravovanou kompozici. Srovnání naší kresby s tímto drobným souborem nepřipouští možnost plného přiznání Sacchiho autorství, spíše dovoluje předpokládat kopii, snad podle další, dnes neznámé přípravné kresby. Že by mohlo jít jen o předběžnou studii nasvědčuje výrazně pozměněná poloha těla a rukou ve výsledné kompozici obrazu. Naše kresba sice vykazuje afinitu k Sacchiho kreslířskému projevu, ale je to afinita jednak dosti volná a především by platila spíše pro podstatně časnější polohu jeho kreslířské tvorby. Jistou blízkost najdeme u kompozice Panova oběť z Reale Accademia di S.Fernando v Madridu nebo u versa kresby Saturna ze sbírky Musée de Rennes (inv.794.1.3174). Zatímco první je možné datovat do závěru dvacátých let, druhou zhruba o desetiletí později. Pokud bychom připustili možnost skutečného Sacchiho autorství a kresbu považovali za přípravnou studii pro kompozici Opilosti Noemovy, pak záměr na realizaci známého obrazu by zřejmě pocházel již ze třicátých let seicenta. Není bez zajímavosti, že jedna z verzí Sacchiho obrazu, dnes zachovaná v Kunsthistorisches Museum ve Vídni, b
Všeobecná pozn.Andrea Sacchi – kopie ?
Sigla,sign.vlastn.OLA001 J V 51.777/ 66
Elektron.přístupbarokní kresba (66r)
Elektron.přístupbarokní kresba (66v)