Katalog Vědecké knihovny v Olomouci, báze SVK01, záznam 000871245

Navigace: https://aleph.vkol.cz/pub / svk01 / 00087xxxx / 0008712xx / 000871245.htm

Chcete-li získat tento dokument, vstupte přímo do katalogu. Získat dokument z katalogu.
If you want to get more information about the document, enter the online catalog. Get the item from catalog.

Názvové údajeLežící mužský akt - Mrtvý Abel ?
Všeobecná pozn.Filigrán:20
Všeobecná pozn.Lit.: Togner 1997, A 41.
Všeobecná pozn.Rozměrnou a velmi precizně vypracovanou kresbu recta můžeme, s jistou rezervou, považovat za studii-variantu k ležící postavě mrtvého Abela ze scény Oplakávání zabitého Abela. Obraz stejného námětu v Braunschweigu (Anton Herzog Museum) ovšem přináší ležící figuru z opačného pohledu a s dosti výraznými změnami. Pokud připustíme vzájemnou souvislost, pak by šlo jen o variantu řešení. Kresba nese všechny znaky Paganiho vyzrálého stylu v pojetí mužského aktu s charakteristickou modelací rukou a akcentováním světelných poměrů šrafurou vnitřní modelace i pozadí. V typologii ležící figury a způsobu jejího zachycení je, jak se domnívám, jasně patrná benátská tradice podobných řešení, vycházející od Tintorettova Zázraku sv. Marka, přes Oplakávání Abela od Johanna Lisse (dnes v obou případech Accademia v Benátkách) až po příbuzně řešené figury Carlo Lotha. Logika této kontinuity spolu s předpokládanou přípravou kompozice Oplakávání Abela dovoluje kresbu zařadit do období druhé poloviny 80. let. Toto časové zařazení částečně odpovídá i předpokládanému vzniku braunschweigského obrazu, který S. Burri (1982, s.61) podobně klade do decenia 80. let. Bez ohledu na datování, které zřejmě zůstává v uvažované době, může figura ležícího muže souviset i s kresbou versa, s motivem ležícího muže z výjevu Potopy světa. Uvolněná linie preferující základní obrysové řešení výrazně kontrastuje s kresbou recta, ovšem právě tento kontrast je charakteristický pro celou Paganiho kreslířskou tvorbu. V případě levé části versa můžeme předpokládat, že jde o ilustraci podobenství Návratu marnotratného syna (Luk 15,11-32). Ve horní části, bez vzájemné souvislosti, se objevuje několik jednoduchých skic profilů tváří, opět typických pensieri bizarri, které se často objevují na okrajích Paganiho kreseb. Pravá čás
Všeobecná pozn.Rudka na bílém papíře, 295 x 440. V levém horním rohu listu paginace perem: 71.
Všeobecná pozn.Verso: Dvě figurální scény - Návrat marnotratného syna(?) a Potopa, pero v tmavohnědém tónu.
Sigla,sign.vlastn.OLA001 J V 51.777/ 71
Elektron.přístupbarokní kresba (71r)
Elektron.přístupbarokní kresba (71v)