Katalog Vědecké knihovny v Olomouci, báze SVK01, záznam 000871245
Navigace: https://aleph.vkol.cz/pub / svk01 / 00087xxxx / 0008712xx / 000871245.htm
Chcete-li získat tento dokument, vstupte přímo do katalogu.
If you want to get more information about the document, enter the online catalog.
Názvové údaje | Ležící mužský akt - Mrtvý Abel ? |
Všeobecná pozn. | Filigrán:20 |
Všeobecná pozn. | Lit.: Togner 1997, A 41. |
Všeobecná pozn. | Rozměrnou a velmi precizně vypracovanou kresbu recta můžeme, s jistou rezervou, považovat za studii-variantu k ležící postavě mrtvého Abela ze scény Oplakávání zabitého Abela. Obraz stejného námětu v Braunschweigu (Anton Herzog Museum) ovšem přináší ležící figuru z opačného pohledu a s dosti výraznými změnami. Pokud připustíme vzájemnou souvislost, pak by šlo jen o variantu řešení. Kresba nese všechny znaky Paganiho vyzrálého stylu v pojetí mužského aktu s charakteristickou modelací rukou a akcentováním světelných poměrů šrafurou vnitřní modelace i pozadí. V typologii ležící figury a způsobu jejího zachycení je, jak se domnívám, jasně patrná benátská tradice podobných řešení, vycházející od Tintorettova Zázraku sv. Marka, přes Oplakávání Abela od Johanna Lisse (dnes v obou případech Accademia v Benátkách) až po příbuzně řešené figury Carlo Lotha. Logika této kontinuity spolu s předpokládanou přípravou kompozice Oplakávání Abela dovoluje kresbu zařadit do období druhé poloviny 80. let. Toto časové zařazení částečně odpovídá i předpokládanému vzniku braunschweigského obrazu, který S. Burri (1982, s.61) podobně klade do decenia 80. let. Bez ohledu na datování, které zřejmě zůstává v uvažované době, může figura ležícího muže souviset i s kresbou versa, s motivem ležícího muže z výjevu Potopy světa. Uvolněná linie preferující základní obrysové řešení výrazně kontrastuje s kresbou recta, ovšem právě tento kontrast je charakteristický pro celou Paganiho kreslířskou tvorbu. V případě levé části versa můžeme předpokládat, že jde o ilustraci podobenství Návratu marnotratného syna (Luk 15,11-32). Ve horní části, bez vzájemné souvislosti, se objevuje několik jednoduchých skic profilů tváří, opět typických pensieri bizarri, které se často objevují na okrajích Paganiho kreseb. Pravá čás |
Všeobecná pozn. | Rudka na bílém papíře, 295 x 440. V levém horním rohu listu paginace perem: 71. |
Všeobecná pozn. | Verso: Dvě figurální scény - Návrat marnotratného syna(?) a Potopa, pero v tmavohnědém tónu. |
Sigla,sign.vlastn. | OLA001 J V 51.777/ 71 |
Elektron.přístup | barokní kresba (71r) |
Elektron.přístup | barokní kresba (71v) |
Úvodní stránka katalogu.
O úroveň zpět..
© 2007 Ex Libris & Vědecká knihovna v Olomouci - webmaster.