Katalog Vědecké knihovny v Olomouci, báze SVK01, záznam 000871267

Navigace: https://aleph.vkol.cz/pub / svk01 / 00087xxxx / 0008712xx / 000871267.htm

Chcete-li získat tento dokument, vstupte přímo do katalogu. Získat dokument z katalogu.
If you want to get more information about the document, enter the online catalog. Get the item from catalog.

HZ-Osobní jménoPaolo Pagani (1655 Castello Valsolda - 1716 Miláno)
Názvové údajeLežící mužský akt
Všeobecná pozn.Filigrán:8
Všeobecná pozn.Lit.: Togner 1997, A 70.
Všeobecná pozn.Originální kresba ležícího mužského aktu podle které vznikl otisk na listu č. 67. Autorství Paola Paganiho je zde nesporné, ostatně mimo vlastní kresebné provedení je důkazem papír litovelské papírny na kterém je kresba realizována.
Všeobecná pozn.Rudka na bílém papíře, 297 x 394. V levém horním rohu paginace perem: 93.
Všeobecná pozn.Vlastní motiv, poněkud méně obvyklá poloha ležícího mužského aktu, do detailů odpovídá poloze mrtvého (omráčeného?) kata z kompozice Daniela Seitera (Saytera) Martyrium sv. Kateřiny umístěné v Cappella Cybo římského kostela S.Maria del Popolo. Seiterův obraz vzniká podobně v polovině 80. let a není bez zajímavosti, že braunschweigský Paganiho obraz Oplakávání mrtvého Abela byl původně připisován také Danielu Seiterovi (Burri 1982, s.61). Pagani se velmi pravděpodobně se Seiterem setkal v benátském prostředí Lothovy dílny a jak Sayterův obraz Martyria sv. Kateřiny, tak Paganiho kresby ležících mužských aktů vykazují velmi výrazný vliv Carlo Lotha. Uvedené analogie by jednoznačně svědčily pro zařazení kresby do období benátského Paganiho pobytu, do doby 2. poloviny 80. let, ovšem náš list, stejně jako zmíněný otisk jsou realizovány na papíře evidentně moravské provenience. Charakteristický filigrán patří papírně v Litovli ze závěru 17. století a je velmi nepravděpodobné, že tento papír používaný přednostně na písemnostech olomouckého biskupství, by se dostal ve větším množství do Benátek, případně do Říma. Právě tento, vzhledem k uvedeným analogiím těžko pochopitelný fakt, připouští spíše možnost datování vzniku obou kreseb do období moravského pobytu, zhruba mezi leta 1690/95.
Sigla,sign.vlastn.OLA001 J V 51.777/ 93
Elektron.přístupbarokní kresba (93r)