Katalog Vědecké knihovny v Olomouci, báze SVK01, záznam 000871274

Navigace: https://aleph.vkol.cz/pub / svk01 / 00087xxxx / 0008712xx / 000871274.htm

Chcete-li získat tento dokument, vstupte přímo do katalogu. Získat dokument z katalogu.
If you want to get more information about the document, enter the online catalog. Get the item from catalog.

Názvové údajeDvě studie sv. Cecilie
Všeobecná pozn.Černá a bílá křída, skica vpravo nohoře rudka, světlezelený papír, 400 x 260. V pravém horním rohu paginace perem: 101.
Všeobecná pozn.Filigrán:4
Všeobecná pozn.Lit.: Togner 2000, A 44.
Všeobecná pozn.Verso: Drobná skica mužské hlavy, tužka.
Všeobecná pozn.Vlastní kresebné zpracování sedící ženské figury, se v rukopise a charakteristickém použití černé a bílé křídy v podstatě neliší od podobně koncipovaných přípravných kreseb pro realizaci maleb  kaple sv. Ondřeje v Il Gesù. Vzhledem k figurálnímu typu světice jsou zde nejbližší studie určené pro kompozici P.Maria královna mučedníků v kopuli kaple. Základní koncepci seskupení vzájemně komunikujících jednotlivých světic v půlkruhu a prostorově umístěných v několika plánech, tedy koncepci realizovanou ve výjevu P.Maria královna mučedníků, použil Ciampelli v obraze Svaté mučednice v oblacích. Původně oltářní plátno určené pro římský kostel S. Agnese Fuori le Mura (recentně restaurovaný obraz je dnes v sakristii zmíněného kostela), má v centru výjevu sedící sv. Anežku Římskou (S.Agnese), obklopenou opět svatými mučednicemi. Naše kresba je přípravnou studii pro postavu sv. Cecilie, vytvářející úvodní, repusoárovou figuru levé strany kompozice. Skicu rudkou v pravé horní části listu můžeme považovat za jakési prvotní řešení budoucí postavy a vlastní kresbu za řešení v podstatě definitivní, jen s drobnými odchylkami se objevující v realizované podobě malby. U obrazu Svaté mučednice v oblacích dosud přetrvává poněkud rozpačité datování vzniku. Kresebné analogie vyplývající z konfrontace listů evidentně vznikajících v době realizace maleb v Il Gesù se skupinou tří listů souvisejících se vznikem obrazu pro S. Agnese Fuori le Mura (č. 101, 102 a 147) dovolují předpokládat, že vznik původně oltářního plátna se nebude výrazněji vzdalovat období prací pro Il Gesù. Vznik obrazu a jistě i naší kresby můžeme předpokládat v období po roce 1600, zhruba v letech 1600-1603.
Sigla,sign.vlastn.OLA001 J V 51.777/ 101
Elektron.přístupbarokní kresba (101r)
Elektron.přístupbarokní kresba (101v)