Katalog Vědecké knihovny v Olomouci, báze SVK01, záznam 000871276

Navigace: https://aleph.vkol.cz/pub / svk01 / 00087xxxx / 0008712xx / 000871276.htm

Chcete-li získat tento dokument, vstupte přímo do katalogu. Získat dokument z katalogu.
If you want to get more information about the document, enter the online catalog. Get the item from catalog.

Názvové údajePostava muže svlékajícího si košili
Všeobecná pozn.Černá a bílá křída na zeleném papíře, 390 x 255. V horním pravém rohu paginace perem: 103. List je poškozen vlhkostí.
Všeobecná pozn.Lit.: Togner 1998, s.105; Togner 2000, A 26.
Všeobecná pozn.Působivá, anatomicky dokonale zvládnutá postava muže v jistě neobvyklé poloze, je studií pro figuru katana zcela vpravo ve výjevu Ukamenování sv. Štěpána kaple sv. Ondřeje kostela Il Gesù. Nekompromisním vymezením obrysu, zvláště pravé strany, výraznou čarou a celkovým zvládnutím postoje s navozením energické akce, patří kresba k špičkovým ukázkám Ciampelliho kresebného mistrovství. Dokonce se domnívám, že je daleko působivější ve své izolovanosti kresebného návrhu, než v realizované podobě nástěnné malby. Zajímavosti nepostrádá ani verso našeho listu, s postavou stojící ženy, zřejmě anděla. V době realizace výzdoby kaple sv. Ondřeje v Il Gesù, v roce 1600, získává Ciampelli další velkou zakázku v neméně významném římském kostele S.Maria in Trastevere. Ve spodní části apsidy, bezprostředně pod slavnou Cavalliniho mosaikou, maluje skupinu andělských figur nesoucích symboly mysteria P.Marie (Angeli con i simboli dei Misteri di Maria). Kresbu versa můžeme považovat za předběžnou studii k první andělské figuře z pravé části apsidy. Polohy rukou na kresbě neodpovídají zcela přesně realizované podobě, ovšem motiv lehkého opření o budovu chrámu nebo věže, na kresbě jen lehce naznačenou a podobně názak křídel, svědčí právě pro tuto možnost. Ostatně s definitivní podobou stejné figury se setkáme na dalším listu olomoucké sbírky (č. 145). Základní figurální postoj našeho versa není v Ciampelliho tvorbě nový a  velmi podobný typ, v zásadě se shodnou gestikulací rukou použil již ve výjevu Ester před Asverem z výzdoby florentského Palazzo Tornabuoni Corsi v komparzu Esteřiných dvorních dam.
Všeobecná pozn.Verso: Postava stojící ženy – anděla, černá a bílá křída.
Sigla,sign.vlastn.OLA001 J V 51.777/ 103
Elektron.přístupbarokní kresba (103r)
Elektron.přístupbarokní kresba (103v)