Katalog Vědecké knihovny v Olomouci, báze SVK01, záznam 000871298

Navigace: https://aleph.vkol.cz/pub / svk01 / 00087xxxx / 0008712xx / 000871298.htm

Chcete-li získat tento dokument, vstupte přímo do katalogu. Získat dokument z katalogu.
If you want to get more information about the document, enter the online catalog. Get the item from catalog.

Názvové údajePostava sv. Jana Křtitele a tři studie pravé ruky s křtící miskou
Všeobecná pozn.Černá a bílá křída na zelenomodrém papíře, 398 x 265. V pravém horním rohu paginace perem: 125.
Všeobecná pozn.Filigrán:4
Všeobecná pozn.Kreslířská ukázněnost a jistý příklon ke klasicizujícímu pojetí charakterizuje tuto, výtvarně mimořádně kvalitní kresbu. Postava sv. Jana Křtitele na našem listu je přípravnou studií pro figurální ztvárnění jednoho z hlavních protagonistů kompozice Křest Krista z Galleria Corsini ve Florencii. V uměleckohistorické literatuře dostatečně známé a vysoce oceňované rozměrné plátno bylo ještě Hermannem Vossem považováno za dílo Santi di Tita (Voss 1920, s.384, obr.147). Jako dílo našeho malíře určil obraz Giulio Briganti (Briganti 1938) a vzápětí byla publikována Ciampelliho kresba klečícího anděla z pravé části kompozice ze sbírky Museo Civico v Bassanu (Ragghianti 1939), která Brigantiho atribuci jednoznačně potvrdila. Další kresba bezprostředně související s kompozicí Křtu Krista je zachována ve sbírce Ashmolean Museum v Oxfordu a je přípravnou studií pro postavu mladíka umístěného zcela vlevo (Parker 1972, s.430, č.k. 825). Olomoucký list s postavou sv. Jana Křtitele je tedy třetí dnes známou studií pro působivou kompozici Křtu Krista z florentské Galleria Corsini. Všechny tři kresby jsou technicky shodné a v zásadě shodný je i jejich kresebný rukopis. Přesto se domnívám, že olomoucká se jeví jako nejpropracovanější, jako skutečně definitivní „disegno“, jen s minimální změnou použité v malbě. Pro Ciampelliho tvůrčí postup nepostrádá zajímavosti sledování detailů rukou. Zatímco levá ruka držící typický kříž Jana Křtitele je z detailu kresby důsledně přenesana na plátno, pravá s detailem držení křtící misky se objevuje ve třech různých variantách. Ve skutečně realizované obrazové kompozci se uplatnila varianta pravé ruky s miskou v pravém dolním rohu- mimochodem jde také o zřejmě nejpřirozenější a logické držení misky daného tvaru. Hledání nejvhodnější, skutečně optimální
Všeobecná pozn.Lit.: Togner 1998, s.105, obr.; Togner 2000, A 48.
Všeobecná pozn.Poněkud problematickým dosud zůstává datování vzniku nejen olomoucké a dalších dvou kreseb, ale i vlastního obrazu, o kterém se prakticky nezachovaly žádné zprávy a jak již bylo řečeno, byl až do meziválečného období považován za dílo Santi di Tita. Do jisté míry může dataci naznačit olomoucký soubor kreseb, vytvářející snad možnou chronologickou řadu. V této řadě by kresba a tedy i obraz zaujímaly v Ciampelliho známé tvorbě období zhruba okolo roku 1605, případně širší období prvního desetiletí seicenta.
Sigla,sign.vlastn.OLA001 J V 51.777/ 125
Elektron.přístupbarokní kresba (125r)