Katalog Vědecké knihovny v Olomouci, báze SVK01, záznam 000871308

Navigace: https://aleph.vkol.cz/pub / svk01 / 00087xxxx / 0008713xx / 000871308.htm

Chcete-li získat tento dokument, vstupte přímo do katalogu. Získat dokument z katalogu.
If you want to get more information about the document, enter the online catalog. Get the item from catalog.

Názvové údajeStudie stojící Madony s dítětem
Všeobecná pozn.Černá a bílá křída na světlezeleném papíře, 414 x 270. V pravém horním rohu paginace perem: 135.
Všeobecná pozn.Ciampelliho tvůrčí aktivita se zdaleka nazaměřovala jen na římské prostředí a poměrně často přicházely objednávky jeho obrazů ze značně vzdálených míst. Již na počátku svého římského pobytu, v roce 1597, odesílá oltářní obraz Zvěstování P.Marie pro kostel v Ardore (Reggio Calabria, Chiesa degli Ottimati). Tamější představenstvo kostela dokonce zaznamenává, že obraz byl „...pittato dal professore celebre di pittura chimato Agostino Ciampelli“ (Geraci 1932/33). Zřejmě toto vysoké ocenění na jihu Itálie nezůstalo bez odezvy a pravděpodobně mezi lety 1602 –1605 získává další zakázku na oltářní obraz P.Marie růžencové z Fiumedinisi (Sicilie). Rozměrné oltářní plátno s tradičním námětem Madona del Rosario, v sicilském prostředí značně frekventovaným a oblíbeným (srv.De Castro 1993), je dodnes zachováno v Chiesa Madre della Ss. Annunziata ve Fiumedinisi. Naše kresba je nepochybně studií právě pro centrální postavu Madony s dítětem z kompozice Madony del Rosario. Opět základní ztvárnění figury na kresbě je malířsky transkribováno do centra mnohafigurálního výjevu jen s naprosto minimálními odchylkami. Vlastní kresebné zpracování je zde kompaktnější s důrazem na základní obrysovou linii s minimem zbytečných čar a jen v názaku skicované dítě bylo zřejmě řešeno samostatnou studií. Na rozdíl od většiny předcházejících prací se objevuje v kresebném pojetí výrazový posun ve prospěch klidnějšího, možno říci umírněně klasicizujícího pojetí postavy. Přesnější datace kresby je dosud ztížena minimem informací o vlastním obraze, kterému nepochybně předcházela, ovšem posun kreslířského vyjádření k jisté klasicizující ukázněnosti dovoluje předpokládat její vznik blíže k období okolo roku 1605.
Všeobecná pozn.Filigrán:4
Všeobecná pozn.Lit.: Togner 1998, s.106; Togner 2000, A 47.
Sigla,sign.vlastn.OLA001 J V 51.777/ 135
Elektron.přístupbarokní kresba (135r)