Katalog Vědecké knihovny v Olomouci, báze SVK01, záznam 000871319

Navigace: https://aleph.vkol.cz/pub / svk01 / 00087xxxx / 0008713xx / 000871319.htm

Chcete-li získat tento dokument, vstupte přímo do katalogu. Získat dokument z katalogu.
If you want to get more information about the document, enter the online catalog. Get the item from catalog.

Názvové údajeSv. Voršila
Všeobecná pozn.Černá a bílá křída na zelenomodrém papíře, 412 x 270. V horním pravém rohu paginace perem: 146.
Všeobecná pozn.Lit.: Togner 2000, A 24.
Všeobecná pozn.Poměrně detailně vypracovanou kresbu klečící světice s královskou korunou a s praporem můžeme, vzhledem k atributům, považovat za studii pro postavu sv. Voršily. Jisté rozpaky autora jsou patrné v kresbě rukou, které se objevují ve  variantách hledání nejvhodnější polohy. Přes zřejmě značnou pozornost, která je kresbě věnována, např. v detailním propracování draperie a v důsledném řešení figury jako celku, nenajdeme v Ciampelliho malířském díle realizovanou odezvu. Dvojice polopostav mužů, zřejmě vojáků, v dynamických pohybových variantách na versu listu ovšem evidentně souvisí se stejně pojatými figurami poloomráčených vojáků-katanů v pravé části výjevu Mučení sv. Kateřiny v lunetě kaple sv. Ondřeje kostela Il Gesù. Právě verso listu dovoluje předpokládat, že i studie sv. Voršily byla určena pro použití při stejné příležitosti, v tomto případě pro kompozici malby v kopuli s námětem P.Maria královna mučedníků. Sv. Voršila jako pannenská mučednice by zde zcela oprávněně měla své místo a její vynechání bylo zřejmě diktováno kompozičními důvody. Výraznější atributy v malbě kopule kaple sv. Ondřeje mají pouze sv. Kateřina, Barbora a Dorotea, ostatní světice jsou identifikovány jen palmovou ratolestí nebo jsou součástí komparzu. Rozměrný atribut praporu a snad i rozpaky v řešení celkového figurálního typu zřejmě světici v této podobě vyloučil.
Všeobecná pozn.S velmi příbuzným typem vojáka ve spodní části versa se setkáme i v další Ciampelliho kompozici, v obraze Zmrtvýchvstalý Kristus (Řím, Cassa Depositi e Hostii). Výrazná afinita typu dovoluje předpokládat, že zmíněný obraz se svým vznikem nebude časově příliš vzdalovat realizaci výzdoby v Il Gesù, tedy zhruba období okolo roku 1600.
Všeobecná pozn.Verso: Polopostavy dvou pololežících mužů, černá a bílá křída.
Sigla,sign.vlastn.OLA001 J V 51.777/ 146
Elektron.přístupbarokní kresba (146r)
Elektron.přístupbarokní kresba (146v)