Katalog Vědecké knihovny v Olomouci, báze SVK01, záznam 000871385

Navigace: https://aleph.vkol.cz/pub / svk01 / 00087xxxx / 0008713xx / 000871385.htm

Chcete-li získat tento dokument, vstupte přímo do katalogu. Získat dokument z katalogu.
If you want to get more information about the document, enter the online catalog. Get the item from catalog.

HZ-Osobní jménoPaolo Pagani (1655 Castello Valsolda – 1716 Miláno)
Názvové údajeKlečící mužský akt ze zadu.
Všeobecná pozn.Černá křída na bílém papíře, 585 x 438. V pravém horním rohu paginace perem: 4.
Všeobecná pozn.Filigrán:14
Všeobecná pozn.Jistou afinitu v základním pojetí odvrácené, klečící mužské postavy s pozdviženou pravou rukou (snad v gestu údivu), vykazuje v Paganiho díle příbuzná figura muže ze scény Objevení Romula a Rema z kresby perem Metropolitního muzea v New Yorku (n. 80.3.466, srv. Togner 1997, B 19). Jde ovšem spíše o typologickou shodu - newyorská kresba je uvolněnější a zcela odpovídá Paganiho bezprostřednějším perokresbám. Zcela průkazná je však kresba versa. Fyziognomie a typ atletického mužského aktu, zachyceného v jistě neobvyklé poloze, vykazuje výraznou analogii s velmi příbuzně utvářenou postavou Jupitera z obrazu Jupiter a Semelé, jednoho z nejznámějších pláten P. Paganiho, zachovaného ve sbírkách Moravské galerie v Brně. S. Burri (1982, s.61) řadí brněnský obraz do raného období Paganiho tvorby, zhruba mezi leta 1680-85. Její příliš časné datování, zvláště vzhledem k této a k několika následujícím kresbám třeba posunout do poněkud pozdější doby, spíše do období počátku 90. let. M.Karpowicz (1991, s.110) nevylučuje, že obraz vznikl na objednávku knížete Dietrichsteina, pro kterého Pagani pracoval v roce 1693. Zřejmě právě tato datace se jeví jako optimální pro vznik brněnského obrazu stejně, jako pro dataci drobného souboru kreseb které, jak se domnívám, s brněnskou kompozicí bezprostředně souvisejí ( mimo přítomný list také č. 28 a list č. 80 z alba J III 51727). Ve srovnání s následujícími kresbami, realizovanými v rudce, považuji pérovou studii k postavě Jupitera za kvalitativně nejvyšší.
Všeobecná pozn.Lit.: Daniel 1996,134,obr.; Togner 1997, A 53; Togner 1997a, s.579, obr.2; Togner 1998a, s.176, obr.
Všeobecná pozn.Verso: Sedící mužský akt s rozepjatýma rukama - pero v tmavohnědém tónu, podkresleno černou křídou.
Sigla,sign.vlastn.OLA001 J V 51.778/ 4
Elektron.přístupbarokní kresba (4r)
Elektron.přístupbarokní kresba (4v)