Katalog Vědecké knihovny v Olomouci, báze SVK01, záznam 000873338

Navigace: https://aleph.vkol.cz/pub / svk01 / 00087xxxx / 0008733xx / 000873338.htm

Chcete-li získat tento dokument, vstupte přímo do katalogu. Získat dokument z katalogu.
If you want to get more information about the document, enter the online catalog. Get the item from catalog.

HZ-Osobní jménoAgostino Ciampelli (1565 Florencie - 1630 Řím)
Názvové údajeFlora Farnese
Všeobecná pozn.Antická socha bohyně kvetoucí přírody z l. století našeho letopočtu, patřila tradičně k často kopírovaným objektům v Římě. Od patrně prvního známého příkladu v kresbě Maertena van Heemskercka (c. 1534), byla socha v nadživotní velikosti mnohokrát kopírována v kresbách a posléze grafikách hluboko do 18. století. Z Ciampelliho současníků patří k nejznámějším příkladům tohoto zájmu kresba Andrey Boscoliho z devedasátých let cinquecenta (Haskell-Penny 1981, č.k.9). Zhruba ze stejné doby pochází i naše kresba-kopie slavné sochy, v uvažované době umístěné na nádvoří Palazzo Farnese v Římě. Připsání kresby Ciampellimu podporuje charakteristické vedení čáry a především typická kresba rukou a prstů, která je téměř identifikačním znakem jeho kreslířského projevu. U kreseb podobného charakteru byla vždy oceňována schopnost kopisty zaznamenat tělesnou objemovost a vystihnou průsvitnost, transparentnost šatu těsně přiléhajícímu k tělu bohyně. V tomto smyslu patří Ciampelliho kresba, přes ne právě nejlepší stav listu, ke kvalitnější části dnes známých kopií. Můžeme předpokládat, že kresba-kopie Flory Farnese je projevem zájmu o nové, inspirující prostředí Říma a že tedy vznikla krátce po příchodu Ciampelliho do věčeného města. Její vznik tedy předpokládám okolo roku 1595.
Všeobecná pozn.Lit.: Togner 2000, A 64.
Všeobecná pozn.Rudka, bílý papír hrubší struktury, 267 x 190. V pravém horním rohu paginace perem: 16. List č. 41/16.
Sigla,sign.vlastn.OLA001 J II 51.712/ 17
Elektron.přístupbarokní kresba (16r)
Elektron.přístupbarokní kresba (16v)