Katalog Vědecké knihovny v Olomouci, báze SVK01, záznam 000873347

Navigace: https://aleph.vkol.cz/pub / svk01 / 00087xxxx / 0008733xx / 000873347.htm

Chcete-li získat tento dokument, vstupte přímo do katalogu. Získat dokument z katalogu.
If you want to get more information about the document, enter the online catalog. Get the item from catalog.

Názvové údajePostava klečícího a o ruce se opírajícícho mladíka
Všeobecná pozn.Filigrán: 12
Všeobecná pozn.Charakteristické vedení rudkové čáry, důraz na obrysovou linii a omezení vnitřní modelace téměř jednoznačně spojuje kresbu klečícího mladíka s nevelkým Ciampelliho souborem, u kterého předpokládám souvislost s realizacemi v S.Giovanni dei Fiorentini a tedy zhruba s obdobím okolo roku 1615. Do poněkud širšího rozpětí tohoto období patří i náš list. Jako jistý paradox se zde jeví fakt, že zatímco klečícího mladíka nemůžeme spojit s žádnou známou malbou, téměř naprosto shodný typ, ovšem klečící ženy, se objevuje v malbě refektáře konventu benediktínů při kostele S.Prassede v Římě. Fresku s námětem Večeře v Betánii, nad vchodem do refektáře, Ciampelli realizoval zřejmě v roce 1595 a zde zobrazená postava klečící ženy, pravděpodobně Marty, zaujímá prakticky shodný postoj s klečícím mladíkem na naší kresbě o dvě desetiletí pozdější.
Všeobecná pozn.Jednoznačně určující pro náš list je však kresba versa. Studie dvou polopostav mužů zezadu najdeme jen s minimální odchylkou transkribovány do Ciampelliho malby tradičně datované rokem 1617, která vznikla na objednávku Michelangela Buonarrotiho mladšího pro výzdobu Casa Buonarroti ve Florencii. Téměř čtvercové, rozměrné plátno (152 x 138 cm) zachycuje výjev Michelangelova pohřbu v kostele S.Lorenzo ve Florencii 14. července 1564 (Le esequie di Michelangelo a S.Lorenzo il 14 luglio 1564) a je dodnes zachováno na původním místě v Casa Buonarroti. Naše dvě polopostavy jsou studiemi pro centrální figury druhého plánu kompozice, pozorující smuteční obřad. Zatímco muž s rukou založenou v bok sleduje pohřební řeč Benedetta Varchiho, druhá naše odvrácená polopostava se obrací k Leonardu Buonarrotimu, Michelangelovu synovci a otci Michelangela Buonarrotiho mladšího. Poměrně přesná identifikace postav smutečního obřadu je umožněna jednak díky Vasariho textu v závěru Michelangelova životopisu, jednak díky řadě zachovaných dopisů mezi objednavatelem obrazu a Ciampellim (Vliegenthart 1976,147-154). Ze zmíněné korespondence také vyplývá, že Ciampelli se přípravou a realizací obrazu zabýval mezi lety 1615-1617. Do stejné doby můžeme časově zařadit i náš list.
Všeobecná pozn.Lit.: Togner 2000, A 54.
Všeobecná pozn.Rudka na bílém papíře, 270 x 195. Na horní část recta nalepen další, zelený papír (viz č.25). List č. 41/24.
Všeobecná pozn.Verso: Dvě polopostavy mužů zezadu, rudka.
Sigla,sign.vlastn.OLA001 J II 51.712/ 26
Elektron.přístupbarokní kresba (24r)
Elektron.přístupbarokní kresba (24v)