Katalog Vědecké knihovny v Olomouci, báze SVK01, záznam 000873351
Navigace: https://aleph.vkol.cz/pub / svk01 / 00087xxxx / 0008733xx / 000873351.htm
Chcete-li získat tento dokument, vstupte přímo do katalogu.
If you want to get more information about the document, enter the online catalog.
HZ-Osobní jméno | Agostino Ciampelli (1565 Florencie - 1630 Řím) |
Názvové údaje | Studie ležící mrtvé světice - sv. Bibiany |
Všeobecná pozn. | Dvacátá léta 17. století, především od nástupu papaže Urbana VIII. (Maffeo Barberini, 1623-1644) jsou vyvrcholením Ciampelliho tvůrčí aktivity i osobní kariéry. V roce 1623 se stává Principe Accademia di San Luca v Římě a o rok později získává významnou zakázku na výzdobu přestavěného a výrazně renovovaného kostela S. Bibiana. Mimo jiné znamená tato zakázka zřejmě i počátek dobrého přátelství s Gianlorenzem Berninim, ale také rivality s podstatně mladším Pietrem da Cortonou, který se na výzdobě S. Bibiany významně podílel. Na severní stěně hlavní lodi kostela sv. Bibiany realizoval Ciampelli tři rozměrné výjevy z legendy o světici, doplněné samostatnými postavami sv. Olympie a Dafrosy, skupinami muzicírujících andělů, festony a girlandami. Naši kresbu ležící mrtvé ženy, můžeme považovat za definitvní studii pro stejně pojatou centrální figuru z výjevu Nalezení mrtvého těla sv. Bibiany na foru Tauri. Pro Ciampelliho typické vyřešení motivu v kresbě a posléze jeho přenesení do malby jen s minimálními odchylkami, se kterým jsme se setkali v řadě předcházejících kreseb, se zde projevuje zřejmě v nejpregnantnější poloze. Zatímco v malířském a koloristickém ztvárnění Ciampelliho maleb jsou předpokládány vlivy římského klasicismu, především vliv Domenichina a podobně i vliv Florenťana působícího ve shodné době v Římě, Giovanni da San Giovanniho (srv. Prosperi Valenti 1972, s.88), v kresbě mrtvého těla sv. Bibiany bych nevyloučil Ciampelliho reakci na tvorbu Caravaggiovu. Hmotnost ležícího mrtvého těla a naturalistická přirozenost zobrazení bez jakýchkoliv příkras, spolu s výrazným rozlišováním stínů a světel, by tuto možnost připouštěla. V každém případě, patří studie mrtvého těla sv. Bibiany k výtvarně nejhodnotnějším Ciampelliho kreslířským výkonům. Ve shodě s realizovanými malbami |
Všeobecná pozn. | Lit.: Togner 1998, s.106,obr.; Togner 2000, A 55. |
Všeobecná pozn. | Rudka, bílý papír, 195 x 274. V levém horním rohu paginace perem: 28. List č. 41/28. |
Sigla,sign.vlastn. | OLA001 J II 51.712/ 30 |
Elektron.přístup | barokní kresba (28r) |
Elektron.přístup | barokní kresba (28v) |
Úvodní stránka katalogu.
O úroveň zpět..
© 2007 Ex Libris & Vědecká knihovna v Olomouci - webmaster.