Katalog Vědecké knihovny v Olomouci, báze SVK01, záznam 000873351

Navigace: https://aleph.vkol.cz/pub / svk01 / 00087xxxx / 0008733xx / 000873351.htm

Chcete-li získat tento dokument, vstupte přímo do katalogu. Získat dokument z katalogu.
If you want to get more information about the document, enter the online catalog. Get the item from catalog.

HZ-Osobní jménoAgostino Ciampelli (1565 Florencie - 1630 Řím)
Názvové údajeStudie ležící mrtvé světice - sv. Bibiany
Všeobecná pozn.Dvacátá léta 17. století, především od nástupu papaže Urbana VIII. (Maffeo Barberini, 1623-1644) jsou vyvrcholením Ciampelliho tvůrčí aktivity i osobní kariéry. V roce 1623 se stává Principe Accademia di San Luca v Římě a o rok později získává významnou zakázku na výzdobu přestavěného a výrazně renovovaného kostela S. Bibiana. Mimo jiné znamená tato zakázka zřejmě i počátek dobrého přátelství s Gianlorenzem Berninim, ale také rivality s podstatně mladším Pietrem da Cortonou, který se na výzdobě S. Bibiany významně podílel. Na severní stěně hlavní lodi kostela sv. Bibiany realizoval Ciampelli tři rozměrné výjevy z legendy o světici, doplněné samostatnými postavami sv. Olympie a Dafrosy, skupinami muzicírujících andělů, festony a girlandami. Naši kresbu ležící mrtvé ženy, můžeme považovat za definitvní studii pro stejně pojatou centrální figuru z výjevu Nalezení mrtvého těla sv. Bibiany na foru Tauri. Pro Ciampelliho typické vyřešení motivu v kresbě a posléze jeho přenesení do malby jen s minimálními odchylkami, se kterým jsme se setkali v řadě předcházejících kreseb, se zde projevuje zřejmě v nejpregnantnější poloze. Zatímco v malířském a koloristickém ztvárnění Ciampelliho maleb jsou předpokládány vlivy římského klasicismu, především vliv Domenichina a podobně i vliv Florenťana působícího ve shodné době v Římě, Giovanni da San Giovanniho (srv. Prosperi Valenti 1972, s.88), v kresbě mrtvého těla sv. Bibiany bych nevyloučil Ciampelliho reakci na tvorbu Caravaggiovu. Hmotnost ležícího mrtvého těla a naturalistická přirozenost zobrazení bez jakýchkoliv příkras, spolu s výrazným rozlišováním stínů a světel, by tuto možnost připouštěla. V každém případě, patří studie mrtvého těla sv. Bibiany k výtvarně nejhodnotnějším Ciampelliho kreslířským výkonům. Ve shodě s realizovanými malbami
Všeobecná pozn.Lit.: Togner 1998, s.106,obr.; Togner 2000, A 55.
Všeobecná pozn.Rudka, bílý papír, 195 x 274. V levém horním rohu paginace perem: 28. List č. 41/28.
Sigla,sign.vlastn.OLA001 J II 51.712/ 30
Elektron.přístupbarokní kresba (28r)
Elektron.přístupbarokní kresba (28v)