Katalog Vědecké knihovny v Olomouci, báze SVK01, záznam 000873427

Navigace: https://aleph.vkol.cz/pub / svk01 / 00087xxxx / 0008734xx / 000873427.htm

Chcete-li získat tento dokument, vstupte přímo do katalogu. Získat dokument z katalogu.
If you want to get more information about the document, enter the online catalog. Get the item from catalog.

HZ-Osobní jménoPaolo Pagani (1655 Castello Valsolda –1716 Milán)
Názvové údajeSvatá Rodina se sv. Janem Křtitelem, sv. Annou, Jáchymem a andělem.
Všeobecná pozn.Filigrán:33
Všeobecná pozn.Lit.: Togner 1997, A 87.
Všeobecná pozn.Pero v tmavohnědém tónu, hnědě lavírováno, krajina v pozadí tužkou, bílý papír, 432 X 565. V pravém horním rohu paginace perem: 2. List č.38/2.
Všeobecná pozn.První a úvodní kresbu svazku, označeného zřejmě v závěru 17. století jako soubor kreseb P.Paganiho řadím časově, poněkud paradoxně, do závěru olomoucké kolekce Paganiho kreseb. Šířkové rozvedení námětu evokuje klid a pohodu méně obvyklého setkání sv. Rodiny a Jana Křtitele s prarodiči Krista. V zásadě stejný námět, ovšem v spíše vertikálně pojaté kompozici, realizoval Pagani v oltářním obraze kostela v Rogoredo di Casatenovo (Como). Vzájemná souvislost obou kompozicí je však pouze ve stejném obsazení a počtu protagonistů. Naše kresba poněkud postrádá charakteristickou uvolněnost přednesu díky důrazu na téměř sólovou obrysovou linii a omezením tradičních čar vnitřní modelace. Neobvyklé je i poměrně pečlivé podkreslení pozadí tužkou. Přesto ovšem najdeme řadu analogií s Paganiho kreslířským dílem, zvláště ve fyziognomiích sv. Jáchyma a anděla, které jeho autorství potvrzují. Jistou afinitu ve vedení obrysové čáry vykazuje i kresba Madony s dítětem, sv. Felixem z Cantaliče a anděly z římského Gabinetto Nazionale delle Stampe ( FN 727; Togner 1997, B 31), která je již přímo studií pro stejnojmenný obraz v kostele kapucínů v Chiusu. Vznik tohoto obrazu klade, zřejmě správně, S. Burri (1982, s.62) do let 1697-1701, tedy do doby návratu ze zaalpského pobytu a zhruba stejné datování můžeme přiznat i obrazu Sv.Rodiny z Rogoreda di Casatenovo. Jak motivická, tak především kresebná analogie s římskou kresbou posouvají datování olomoucké kresby do velmi příbuzného období. Vzhledem k tomu, že kresba téměř nepochybně vznikla ještě v době Paganiho středoevropského pobytu lze toto datování vymezit obdobím okolo roku 1695.
Všeobecná pozn.Verso: v horní levé polovině text perem: Ex Bibliotheca Canonicorum Regul: Lateran: SAug: Olomucii ad OO:SS: / Numerus 38 / Continet universim Folia 93 unus Num de.... / Variarum Delineationum et plerarum Pauli Pagani et Aliorum.Dále dodatečně připsaný německý text: Laut der Collationirung am 17. Juni 1821 fol.1-94., wo von jedoch Fol.43 fehlt und 50 zweimahl (sub a v.b) vorhanden ist. Podpisová šifra je nečitelná. V pravém horním rohu paginace perem: 1
Sigla,sign.vlastn.OLA001 J III 51.727/ 1
Elektron.přístupbarokní kresba (1r)
Elektron.přístupbarokní kresba (1v2r)