Katalog Vědecké knihovny v Olomouci, báze SVK01, záznam 000873428
Navigace: https://aleph.vkol.cz/pub / svk01 / 00087xxxx / 0008734xx / 000873428.htm
Chcete-li získat tento dokument, vstupte přímo do katalogu.
If you want to get more information about the document, enter the online catalog.
Názvové údaje | 2 Sedící mužský akt. |
Všeobecná pozn. | (pravá část versa): Judita s hlavou Holofernovou. |
Všeobecná pozn. | Díky velmi pravděpodobné dataci do roku 1683 nám celý list představuje Paganiho ranou kreslířskou tvorbu ve třech základních polohách - téměř akademicky pojaté definitivní disegno v případě kresby recta, důraz na vypracování dílčí studie pro zamýšlenou kompozici v případě levé části versa a výrazně kreslířsky uvolněný návrh na celkovou kompozici scény. V těchto, zřejmě třech základních polohách obohacených o další diferenciaci v charakteristických primi pensieri se odvíjí i celá jeho dosud známá kreslířská tvorba. |
Všeobecná pozn. | Filigrán:30 |
Všeobecná pozn. | Lit.: Togner 1997, A 1; Morandotti 1998, s.84-85. |
Všeobecná pozn. | Naklonění polopostavy robustního mužského aktu a detaily nohou a rukou vykazují poměrně výrazné analogie s kompozicí Paganiho obrazu Milosrdný samaritán ze zámecké sbírky v Mělníku. Rozměrný obraz prošel řadou atribučních posunů (Guercino, Pietro della Vecchia, Fetti) a v nedávné době byl definitivně a zcela správně připsán Paolo Paganimu (Daniel 1996). Ojedinělé datování kresby rokem 1683 dovoluje do velmi blízkého období klást i vznik mělnického obrazu. Paganiho autorství potvrzuje i další kresba naší sbírky (č.k. 20- J II 51711, list byl spolu s albem č. 40 zcizen 23.9.1998 z výstavy v Muzeu umění v Olomouci), která je výrazně příbuzná profilovému zachycení přihlížejícícho mladíka. |
Všeobecná pozn. | Pero v tmavohnědém tónu, doplňováno rudkou. V pravém horním rohu paginace perem: 3. List č.38/3. |
Všeobecná pozn. | Pero v tmavohnědém tónu. Na pravé straně listu několik nelogických škrtů perem a pravděpodobně datace 1683. List č.38/5. |
Všeobecná pozn. | Rudka a pero v tmavohnědém tónu na bílém papíře, 400 X 560. V pravém horním rohu paginace perem: 4. List č. 38/4. |
Všeobecná pozn. | Technické zpracování kresby, kombinace rudky a pera, klade důraz jak na přesné vymezení tvaru, tak na objemovou plasticitu. Typ robustního mužského aktu v nejrůznější klidových a pohybových variantách prochází celým známým Paganiho kreslířským dílem a nejméně po dobu jednoho desetiletí nevykazuje výraznější proměny. Díky dataci na versu do roku 1683 můžeme kresbu klást na počátek této typologické řady. |
Všeobecná pozn. | Typicky uvolněným kreslířským rukopisem zachycenou scénu můžeme interpretovat jako ilustraci textu starozákonního apokryfu- Judita ukazuje hlavu Holofernovu. Na pravém horním okraji listu se objevuje přípis perem, stejným jako je realizována celá kresba, který lze považovat za v Paganiho kreslířském díle zcela ojedinělou dataci do roku 1683. Motivicky a do jisté míry i kreslířsky naše kresba koresponduje s Paganiho kresbou stejného námětu ze sbírky Fantoni v Rovettu - (Rugeri 1976; Togner 1997, B 30). |
Všeobecná pozn. | Verso (levá část versa): Studie mužské polopostavy, nohou a ruky. |
Sigla,sign.vlastn. | OLA001 J III 51.727/ 2 |
Elektron.přístup | barokní kresba (3r) |
Elektron.přístup | barokní kresba (3v4r) |
Elektron.přístup | barokní kresba (4r) |
Elektron.přístup | barokní kresba (4v) |
Elektron.přístup | barokní kresba (5r) |
Elektron.přístup | barokní kresba (5v) |
Úvodní stránka katalogu.
O úroveň zpět..
© 2007 Ex Libris & Vědecká knihovna v Olomouci - webmaster.