Katalog Vědecké knihovny v Olomouci, báze SVK01, záznam 000873428

Navigace: https://aleph.vkol.cz/pub / svk01 / 00087xxxx / 0008734xx / 000873428.htm

Chcete-li získat tento dokument, vstupte přímo do katalogu. Získat dokument z katalogu.
If you want to get more information about the document, enter the online catalog. Get the item from catalog.

Názvové údaje2 Sedící mužský akt.
Všeobecná pozn.(pravá část versa): Judita s hlavou Holofernovou.
Všeobecná pozn.Díky velmi pravděpodobné dataci do roku 1683 nám celý list představuje Paganiho ranou kreslířskou tvorbu ve třech základních polohách - téměř akademicky pojaté definitivní disegno v případě kresby recta, důraz na vypracování dílčí studie pro zamýšlenou kompozici v případě levé části versa a výrazně kreslířsky uvolněný návrh na celkovou kompozici scény. V těchto, zřejmě třech základních polohách obohacených o další diferenciaci v charakteristických primi pensieri se odvíjí i celá jeho dosud známá kreslířská tvorba.
Všeobecná pozn.Filigrán:30
Všeobecná pozn.Lit.: Togner 1997, A 1; Morandotti 1998, s.84-85.
Všeobecná pozn.Naklonění polopostavy robustního mužského aktu a detaily nohou a rukou vykazují poměrně výrazné analogie s kompozicí Paganiho obrazu Milosrdný samaritán ze zámecké sbírky v Mělníku. Rozměrný obraz prošel řadou atribučních posunů (Guercino, Pietro della Vecchia, Fetti) a v nedávné době byl definitivně a zcela správně připsán Paolo Paganimu (Daniel 1996). Ojedinělé datování kresby rokem 1683 dovoluje do velmi blízkého období klást i vznik mělnického obrazu. Paganiho autorství potvrzuje i další kresba naší sbírky (č.k. 20- J II 51711, list byl spolu s albem č. 40 zcizen 23.9.1998 z výstavy v Muzeu umění v Olomouci), která je výrazně příbuzná profilovému zachycení přihlížejícícho mladíka.
Všeobecná pozn.Pero v tmavohnědém tónu, doplňováno rudkou. V pravém horním rohu paginace perem: 3. List č.38/3.
Všeobecná pozn.Pero v tmavohnědém tónu. Na pravé straně listu několik nelogických škrtů perem a pravděpodobně datace 1683. List č.38/5.
Všeobecná pozn.Rudka a pero v tmavohnědém tónu na bílém papíře, 400 X 560. V pravém horním rohu paginace perem: 4. List č. 38/4.
Všeobecná pozn.Technické zpracování kresby, kombinace rudky a pera, klade důraz jak na přesné vymezení tvaru, tak na objemovou plasticitu. Typ robustního mužského aktu v nejrůznější klidových a pohybových variantách prochází celým známým Paganiho kreslířským dílem a nejméně po dobu jednoho desetiletí nevykazuje výraznější proměny. Díky dataci na versu do roku 1683 můžeme kresbu klást na počátek této typologické řady.
Všeobecná pozn.Typicky uvolněným kreslířským rukopisem zachycenou scénu můžeme interpretovat jako ilustraci textu starozákonního apokryfu- Judita ukazuje hlavu Holofernovu. Na pravém horním okraji listu se objevuje přípis perem, stejným jako je realizována celá kresba, který lze považovat za v Paganiho kreslířském díle zcela ojedinělou dataci do roku 1683. Motivicky a do jisté míry i kreslířsky naše kresba koresponduje s Paganiho kresbou stejného námětu ze sbírky Fantoni v Rovettu - (Rugeri 1976; Togner 1997, B 30).
Všeobecná pozn.Verso (levá část versa): Studie mužské polopostavy, nohou a ruky.
Sigla,sign.vlastn.OLA001 J III 51.727/ 2
Elektron.přístupbarokní kresba (3r)
Elektron.přístupbarokní kresba (3v4r)
Elektron.přístupbarokní kresba (4r)
Elektron.přístupbarokní kresba (4v)
Elektron.přístupbarokní kresba (5r)
Elektron.přístupbarokní kresba (5v)