Katalog Vědecké knihovny v Olomouci, báze SVK01, záznam 000873449
Navigace: https://aleph.vkol.cz/pub / svk01 / 00087xxxx / 0008734xx / 000873449.htm
Chcete-li získat tento dokument, vstupte přímo do katalogu.
If you want to get more information about the document, enter the online catalog.
HZ-Osobní jméno | Paolo Pagani (1655 Castello Valsolda – 1716 Milán) |
Názvové údaje | Poloklečící mužský akt zezadu |
Všeobecná pozn. | Filigrán:14 |
Všeobecná pozn. | Lit.: Togner 1997, A 32. |
Všeobecná pozn. | Mimořádně rozměrná kresba, tematicky a svým provedením, souvisí se skupinou charakteristických Paganiho mužských aktů zachycených v různých polohách. Náš odvrácený mužský akt částečně koresponduje s podobně pojatou figurou na kresbě Nalezení Romula a Rema z Metropolitního muzea v New Yorku, ovšem tato analogie je jen velmi volná, nehledě k faktu rozdílné techniky (srv. Togner 1997, B 19). Stejný motiv se v olomoucké sbírce objevuje i na rectu listu č. 42- J V 51778. U versa zaplňují celou plochu papíru čtyři samostatné figurální scény. Scénu vlevo nahoře můžeme interpretovat jako Zajetí Samsona Filištíny (Soudců 16,21-25) a vpravo nahoře Aeneas zachraňuje svého otce z hořící Tróje (Aen.II.671-729). Ve spodní části listu jsou dvě varianty biblického příběhu Samson a Dalila (Soudců 16,4-20). Obě biblické scény známe z Paganiho malířského díla, obrazy se stejnými náměty jsou zachovány ve sbírkách Herzog Anton Ulrich Museum v Braunschweigu. Jde ovšem jen o shodu v námětu, vlastní malířské realizace se od koncepce našich kreseb dosti výrazně liší. U naší kresby můžeme předpokládat, že jde o jakési první stadium řešení budoucí kompozice, ostatně tomuto předpokladu odpovídá i uvolněný kresebný projev. Zajímavý je postup řešení kompozice u scény Samsona a Dalily, jejíž dvě varianty jsou v podstatě jen zrcadlovým obrácením motivu. S. Burri (1982, s.61), oba obrazy z Braunschweigu klade do decenia osmdesátých let 17. století. Domnívám se, že naše kresba toto období, díky evidentní motivické souvislosti může zredukovat na období druhé poloviny 80. let, případně jejich závěru. |
Všeobecná pozn. | Rudka na bílém papíře, 600 x 434. V první třetině výšky listu vlevo paginace perem: 44 a v levém horním rohu paginace: 45. List č. 38/44 a 45. |
Všeobecná pozn. | Verso: Čtyři figurální scény, pero v tmavohnědém tónu doplňované rudkou. |
Sigla,sign.vlastn. | OLA001 J III 51.727/ 23 |
Elektron.přístup | barokní kresba (44et45r) |
Elektron.přístup | barokní kresba (44et45v) |
Úvodní stránka katalogu.
O úroveň zpět..
© 2007 Ex Libris & Vědecká knihovna v Olomouci - webmaster.