Katalog Vědecké knihovny v Olomouci, báze SVK01, záznam 000873449

Navigace: https://aleph.vkol.cz/pub / svk01 / 00087xxxx / 0008734xx / 000873449.htm

Chcete-li získat tento dokument, vstupte přímo do katalogu. Získat dokument z katalogu.
If you want to get more information about the document, enter the online catalog. Get the item from catalog.

HZ-Osobní jménoPaolo Pagani (1655 Castello Valsolda – 1716 Milán)
Názvové údajePoloklečící mužský akt zezadu
Všeobecná pozn.Filigrán:14
Všeobecná pozn.Lit.: Togner 1997, A 32.
Všeobecná pozn.Mimořádně rozměrná kresba, tematicky a svým provedením, souvisí se skupinou charakteristických Paganiho mužských aktů zachycených v různých polohách. Náš odvrácený mužský akt částečně koresponduje s podobně pojatou figurou na kresbě Nalezení Romula a Rema z Metropolitního muzea v New Yorku, ovšem tato analogie je jen velmi volná, nehledě k faktu rozdílné techniky (srv. Togner 1997, B 19). Stejný motiv se v olomoucké sbírce objevuje i na rectu listu č. 42- J V 51778. U versa zaplňují celou plochu papíru čtyři samostatné figurální scény. Scénu vlevo nahoře můžeme interpretovat jako Zajetí Samsona Filištíny (Soudců 16,21-25) a vpravo nahoře Aeneas zachraňuje svého otce z hořící Tróje (Aen.II.671-729). Ve spodní části listu jsou dvě varianty biblického příběhu Samson a Dalila (Soudců 16,4-20). Obě biblické scény známe z Paganiho malířského díla, obrazy se stejnými náměty jsou zachovány ve sbírkách Herzog Anton Ulrich Museum v Braunschweigu. Jde ovšem jen o shodu v námětu, vlastní malířské realizace se od koncepce našich kreseb dosti výrazně liší. U naší kresby můžeme předpokládat, že jde o jakési první stadium řešení budoucí kompozice, ostatně tomuto předpokladu odpovídá i uvolněný kresebný projev. Zajímavý je postup řešení kompozice u scény Samsona a Dalily, jejíž dvě varianty jsou v podstatě jen zrcadlovým obrácením motivu. S. Burri (1982, s.61), oba obrazy z Braunschweigu klade do decenia osmdesátých let 17. století. Domnívám se, že naše kresba toto období, díky evidentní motivické souvislosti může zredukovat na období druhé poloviny 80. let, případně jejich závěru.
Všeobecná pozn.Rudka na bílém papíře, 600 x 434. V první třetině výšky listu vlevo paginace perem: 44 a v levém horním rohu paginace: 45. List č. 38/44 a 45.
Všeobecná pozn.Verso: Čtyři figurální scény, pero v tmavohnědém tónu doplňované rudkou.
Sigla,sign.vlastn.OLA001 J III 51.727/ 23
Elektron.přístupbarokní kresba (44et45r)
Elektron.přístupbarokní kresba (44et45v)