Katalog Vědecké knihovny v Olomouci, báze SVK01, záznam 000873460

Navigace: https://aleph.vkol.cz/pub / svk01 / 00087xxxx / 0008734xx / 000873460.htm

Chcete-li získat tento dokument, vstupte přímo do katalogu. Získat dokument z katalogu.
If you want to get more information about the document, enter the online catalog. Get the item from catalog.

HZ-Osobní jménoPaolo Pagani (1655 Castello Valsolda – 1716 Milán)
Názvové údajeFigurální studie
Všeobecná pozn.Filigrán:14
Všeobecná pozn.Lit.: Togner 1997, A 56; Rancate 1998, s.116, č.k.9.
Všeobecná pozn.Pero lavírované světle šedou, doplňováno rudkou na bílém papíře, 430 x 568. V pravém horním rohu paginace perem: 60. List č. 38/59 a 60.
Všeobecná pozn.Rozměrný list je pokryt několika vzájemně nesouvisejícími figurálními studiemi. Levou část s dvojicí mužských aktů, poloklečícím ženským aktem a drobnými skicami profilů obličejů, považuji za předběžné, přípravné a dílčí studie pro kompozici Paridova soudu. Paganiho obraz s tímto námětem je zachován ve sbírkách kroměřížského zámku a jednotlivé detaily, vždy v příbuzné variantě najdeme v jeho figurální složce. Kroměřížský obraz lze vcelku spolehlivě datovat mezi léta 1692-1695 a do stejné doby patří zřejmě i všechny zbývající kresby listu. Drobnější figuru s hadem lze považovat za Héraklea v zápase s hadem (Theokritos XXIV), případně za některou z variant Hérakleových hrdinských činů. Třetí, od předcházejících čarou oddělená scéna, již vytváří kompaktnější kompoziční řešení pravděpodobného výjevu Alexander Veliký před mrtvým tělem Dareiovým (Plútarchos 33,43). Není bez zajímavosti, že s jménem P.Paganiho byla spojována kresba stejného námětu, ovšem výrazně odlišného kresebného pojetí ze sbírky Szépmüvészeti Múzeum v Budapešti (Fenyö 1965,s.119), dnes připsaná Antonio Zanchimu. Řešení naší kompozice je méně obvyklé v zachycení mrtvého těla na voze ve výrazné diagonále, která vytváří prostorovou hloubku, jinak vcelku zběžně a zřejmě rychle načrtnutého nápadu. Ostatně právě toto nerespektování, zvláště v benátském prostředí téměř tradičních ikonografických schemat (srv.Garas 1965) je dalším dokladem Paganiho inovačního přístupu. Dvě varianty bitevní scény na versu jsou doplněny o řadu charakteristických profilů ženských tváří. Zběžně načrtnuté figury bojovníků patrně řeší pohybové varianty pro rozsáhlejší scénu s motivem bitvy. V Paganiho díle velmi častá mytologická nahota je zde chápána spíše jako pohybová anatomická studie, jako dílč
Všeobecná pozn.Verso: Skupina bojujících mužských aktů I.(pravá část versa) a Skupina bojujících mužských aktů II.(levá část versa), pero v tmavohnědém tónu a rudka. V pravém horním rohu paginace perem: 59.
Sigla,sign.vlastn.OLA001 J III 51.727/ 33
Elektron.přístupbarokní kresba (59r)
Elektron.přístupbarokní kresba (59v)