Katalog Vědecké knihovny v Olomouci, báze SVK01, záznam 000873467
Navigace: https://aleph.vkol.cz/pub / svk01 / 00087xxxx / 0008734xx / 000873467.htm
Chcete-li získat tento dokument, vstupte přímo do katalogu.
If you want to get more information about the document, enter the online catalog.
HZ-Osobní jméno | Paolo Pagani (1655 Castello Valsolda – 1716 Milán) |
Názvové údaje | Souboj mužských aktů (Svržení padlých andělů ?) |
Všeobecná pozn. | Filigrán:20 |
Všeobecná pozn. | Lit.: Togner 1997, A 60. |
Všeobecná pozn. | Motivicky, ale i kresebným pojetím velmi blízké listu č. 59 našeho souboru. Ani zde nelze jednoznačně určit námět - není vyloučeno Svržení padlých andělů, ale právě tak i např. Pád Gigantů. V dosud známém Paganiho díle se s podobným motivem patrně nesetkáme a nelze vyloučit, že zobrazená scéna je dílčím řešením rozsáhlejšího výjevu. Nakupení značného množství těl v neobvyklých pozicích se ovšem již přibližuje nebo spíše anticipuje pozdější řešení jeho zřejmě nejúspěšnější realizace, rozsáhlé freskové výzdoby klenby kostela sv. Martina v Castello Valsolda. V případě versa je starozákonní scéna Mojžíše a Árona vztyčujících bronzového hada (Nu 21,4-9) naopak zcela jasná. Obraz stejného námětu, dnes neznámého umístění, klade S. Burri (1982, s.66) do období let 1685-90. Z hlediska kresebného zpracování však naše kresba patří spíše do poněkud pozdější doby, zhruba o pětiletí později, do středoevropského období 1690-95. V závěru tohoto období měl Pagani realizovat výzdobu kostela sv. Anny v Krakově, společně s Baldasarem Fontanou a jeho dílnou. K Paganiho účasti na výzdobě již nedošlo, ale právě scéna s Bronzovým hadem byla v programu výzdoby plánována a po Paganiho odchodu a návratu do Itálie byla realizovaná slezským malířem Karlem Dankwartem (Karpowicz 1990, s.167). Není vyloučeno, že Pagani se připravoval na tento úkol a naše kresba by tedy byla návrhem nerealizovaného výjevu. Tuto hypotézu potvrzuje i komponování celé scény do tvaru lunety. Pokud budeme akceptovat navrhovanou hypotézu, pak by se datování naší kresby pohybovalo okolo roku 1695 a patřilo do doby buď krakovského pobytu, nebo do období krátce krakovský pobyt předcházejícího. Velkorysost řešení starozákonní scény zároveň připomíná malbu Paganiho učitele Pietra Liberiho, který stejné téma zpracoval v monumentální ko |
Všeobecná pozn. | Pero lavírované šedou, doplňováno rudkou na mírně nažloutlém papíře, 418 x 546. Ve střední části listu nahoře paginace perem: 65. Papír ve spodní části nestejnoměrně seříznut. List č. 38/65. |
Všeobecná pozn. | Verso: Mojžíš vztyčuje bronzového hada, pero lavírované šedou. |
Sigla,sign.vlastn. | OLA001 J III 51.727/ 40 |
Elektron.přístup | barokní kresba (65r) |
Elektron.přístup | barokní kresba (65v) |
Úvodní stránka katalogu.
O úroveň zpět..
© 2007 Ex Libris & Vědecká knihovna v Olomouci - webmaster.