Katalog Vědecké knihovny v Olomouci, báze SVK01, záznam 000873467

Navigace: https://aleph.vkol.cz/pub / svk01 / 00087xxxx / 0008734xx / 000873467.htm

Chcete-li získat tento dokument, vstupte přímo do katalogu. Získat dokument z katalogu.
If you want to get more information about the document, enter the online catalog. Get the item from catalog.

HZ-Osobní jménoPaolo Pagani (1655 Castello Valsolda – 1716 Milán)
Názvové údajeSouboj mužských aktů (Svržení padlých andělů ?)
Všeobecná pozn.Filigrán:20
Všeobecná pozn.Lit.: Togner 1997, A 60.
Všeobecná pozn.Motivicky, ale i kresebným pojetím velmi blízké listu č. 59 našeho souboru. Ani zde nelze jednoznačně určit námět - není vyloučeno Svržení padlých andělů, ale právě tak i např. Pád Gigantů. V dosud známém Paganiho díle se s podobným motivem patrně nesetkáme a nelze vyloučit, že zobrazená scéna je dílčím řešením rozsáhlejšího výjevu. Nakupení značného množství těl v neobvyklých pozicích se ovšem již přibližuje nebo spíše anticipuje pozdější řešení jeho zřejmě nejúspěšnější realizace, rozsáhlé freskové výzdoby klenby kostela sv. Martina v Castello Valsolda. V případě versa je starozákonní scéna Mojžíše a Árona vztyčujících bronzového hada (Nu 21,4-9) naopak zcela jasná. Obraz stejného námětu, dnes neznámého umístění, klade S. Burri (1982, s.66) do období let 1685-90. Z hlediska kresebného zpracování však naše kresba patří spíše do poněkud pozdější doby, zhruba o pětiletí později, do středoevropského období 1690-95. V závěru tohoto období měl Pagani realizovat výzdobu kostela sv. Anny v Krakově, společně s Baldasarem Fontanou a jeho dílnou. K Paganiho účasti na výzdobě již nedošlo, ale právě scéna s Bronzovým hadem byla v programu výzdoby plánována a po Paganiho odchodu a návratu do Itálie byla realizovaná slezským malířem Karlem Dankwartem (Karpowicz 1990, s.167). Není vyloučeno, že Pagani se připravoval na tento úkol a naše kresba by tedy byla návrhem nerealizovaného výjevu. Tuto hypotézu potvrzuje i komponování celé scény do tvaru lunety. Pokud budeme akceptovat navrhovanou hypotézu, pak by se datování naší kresby pohybovalo okolo roku 1695 a patřilo do doby buď krakovského pobytu, nebo do období krátce krakovský pobyt předcházejícího. Velkorysost řešení starozákonní scény zároveň připomíná malbu Paganiho učitele Pietra Liberiho, který stejné téma zpracoval v monumentální ko
Všeobecná pozn.Pero lavírované šedou, doplňováno rudkou na mírně nažloutlém papíře, 418 x 546. Ve střední části listu nahoře paginace perem: 65. Papír ve spodní části nestejnoměrně seříznut. List č. 38/65.
Všeobecná pozn.Verso: Mojžíš vztyčuje bronzového hada, pero lavírované šedou.
Sigla,sign.vlastn.OLA001 J III 51.727/ 40
Elektron.přístupbarokní kresba (65r)
Elektron.přístupbarokní kresba (65v)