Katalog Vědecké knihovny v Olomouci, báze SVK01, záznam 000873469

Navigace: https://aleph.vkol.cz/pub / svk01 / 00087xxxx / 0008734xx / 000873469.htm

Chcete-li získat tento dokument, vstupte přímo do katalogu. Získat dokument z katalogu.
If you want to get more information about the document, enter the online catalog. Get the item from catalog.

Názvové údajePotrestání Kóracha a jeho druhů, Héraklés vyvádí Alcéstidu z podsvětí a Ester před králem Asverem.
Všeobecná pozn.Filigrán:14
Všeobecná pozn.Lit.: Togner 1997, A 78; Togner 1997a.
Všeobecná pozn.Oběma částem versa dominuje postava mladého muže opakovaná v řadě variant. S typem mladíka s charakteristicky nakloněnou hlavou a celkovým postojem výrazně připomínajícím antickou sochu se setkáme v řadě dalších listů olomouckého souboru. V našem případě je však postava doplněna draperií spadající přes levé rameno. Právě tento detail spolu s celkovým postojem figury dovoluje určení inspiračního zdroje v antické skulptuře tzv. Antinoa Belvederského, se kterou se mohl Pagani setkat při předpokládaném pobytu v Římě. U našeho listu je ovšem pravděpodobnější, že vznikl v době moravského pobytu, především mezi lety 1691-95. Právě tento předpoklad přivádí k hypotéze, že jde spíše o jakousi vzpomínkovou variantu klasické postavy mladého muže-atleta, která vznikla v době moravského pobytu jako reminiscence na předpokládaný pobyt v Římě. Ostatně s podobnou reminiscencí jsme se setkáme v případě části trupu Láokoónta v kresbě, která vznikla na Moravě téměř určitě (list č.53- J II 51712 ). Díky značně rozsáhlé knihovně a sbírce grafických listů na kroměřížském zámku není ovšem ani vyloučena možnost převzetí motivu z ilustrace některého ze starých tisků (např. Sandrartova Teutsche Academie). Přesnější určení naší kresby ztěžuje i fakt, že v dosud známém malířském Paganiho díle se s podobnou figurou nesetkáme, zatímco v kreslířské tvorbě je poměrně dosti častá (např. č. 17 a 79-J V 51777, 34- J V 51778, v našem souboru u č. 35 nebo 58- J IV 51563).
Všeobecná pozn.Pero v tmavohnědém tónu, lavírováno do šedého až šedozeleného tónu, v případě výjevu s Héraklem do hnědého tónu, bílý papír, 430 x 583. V pravém horním rohu paginace perem: 69. List č. 38/68 a 69.
Všeobecná pozn.Rozměrná kresba zachycuje čtyři figurální scény - ve třech případech starozákonní a jednu mytologickou. Figurální scény na levé polovině listu ilustrují dvě varianty výjevu Potrestání Kóracha a jeho druhů (Nu 16,1-35). Paganiho malířskou realizaci stejného námětu uvádí a dokonce i reprodukuje Voss (1929, s.46), obraz je dnes nezvěstný a soudě podle zmíněné reprodukce jsou vzájemné vazby mezi kresebným pojetím obou variant a obrazem dosti volné. Třetí starozákonní scéna je umístěna na pravé polovině listu a představuje Ester před králem Asverem (Ester 5, 2-8). Poslední výjev, opět na pravé polovině listu je ikonograficky velmi málo frekventovaná scéna, kterou můžeme interpretovat jako Héraklés vyvádí Alcéstidu z podsvětí (Euripides, Alcestis). I v tomto případě byl stejný příběh zpracován Paganim do formy závěsného obrazu, ovšem i v tomto případě je jeho kompoziční řešení poněkud odlišné od kresby. Obraz stejného námětu je zachován ve sbírkách kroměřížského zámku a podle starých seznamů musel vzniknout v době Paganiho kroměřížského pobytu mezi lety 1691-95. Lze reálně předpokládat, že kresba, případně list jako celek patří do stejného období Paganiho kroměřížského pobytu.
Všeobecná pozn.Verso: Čtyři figury mladých mužů v aktu a studie paží a nohou (levá část versa), studie stojících mužských aktů (pravá část versa), pero v tmavohnědém tónu a rudka. V pravém horním rohu paginace perem: 68.
Sigla,sign.vlastn.OLA001 J III 51.727/ 42
Elektron.přístupbarokní kresba (68r)
Elektron.přístupbarokní kresba (68v)