Katalog Vědecké knihovny v Olomouci, báze SVK01, záznam 000873472
Navigace: https://aleph.vkol.cz/pub / svk01 / 00087xxxx / 0008734xx / 000873472.htm
Chcete-li získat tento dokument, vstupte přímo do katalogu.
If you want to get more information about the document, enter the online catalog.
HZ-Osobní jméno | Paolo Pagani (1655 Castello Valsolda – 1716 Milán) |
Názvové údaje | Mytologické a biblické motivy, hlavy žen a vousatého muže. |
Všeobecná pozn. | Celý list spolu s kresbami versa přináší nejméně tři polohy značně širokého Paganiho kreslířského projevu a neméně široká je i ikonografická náplň. V případě recta vlevo nahoře je to scéna Kentaur Nessus unáší Déianeiru a figura Héraklea (Met.IX. 101-133), vlevo dole scéna Davidova tiumfu (I.Samuel 18,6-7), vpravo nahoře Zvěstování P.Marii (L l,26-38) a vpravo dole Opilost Noemova (Gn 9, 20-27). Mimo tyto, jednoznačně identifikovatelné ikonografické náměty je plocha recta zaplněna tradičními motivy ženských hlav, polopostavou ženy (?) s rukou na hrudi a hlava starého muže opět v charakteristickém paganiovském typu. V případě scény Héraklea a kentaura Nessa unášejícího Déianeiru najdeme v Paganiho malířském díle stejný námět zpracovaný dokonce ve dvou variantách (Burri 1982, s.66), ovšem jde pouze o shodu v námětu. Vlastní provedení malířských kompozic nevykazuje s kresbou vpodstatě žádnou spojitost. Podobně s kresbou Triumfu Davidova se setkáme opět ve dvou variantách ze sbírky berlínského Kupferstichkabinettu (Voss 1929), ale ani v tomto případě vzájemnou sovislost nenalézáme. Ležící, zřejmě spící akt mladého muže v levé části versa souvisí s předcházejícími Paganiho rudkovými kresbami mužských aktů. Tematicky nelze vyloučit, že jde o spícího Ismaela na poušti, ovšem i zde benátský obraz s námětem Hagar a Ismael na poušti (Gn 21,9-21) přináší zcela rozdílnou variantu spícího mladíka (Ivanoff 1957). V pravé části versa motiv s bitevní scénou zůstane zřejmě bez přesnějšího určení, ale druhá samostatná scéna ilustruje starozákonní příběh zoufalství Jákoba nad domnělou ztrátou nejmladšího syna (Gn 37,32-33). Kompoziční uzavřenost biblické scény dovoluje předpokládat, že byla určena pro definitivnější realizaci snad v poloze obrazu. |
Všeobecná pozn. | Filigrán:14 |
Všeobecná pozn. | Lit.: Togner 1997, A 49. |
Všeobecná pozn. | Moravský (?) kopista z 2. poloviny 17. století |
Všeobecná pozn. | Pero v tmavohnědém tónu lavírováno hnědou a doplňováno rudkou na bílém papíře, 430 x 575. V pravém horním rohu paginace perem: 73. List č. 38/72 a 73. |
Všeobecná pozn. | Verso: Spící mladík (levá část versa), rudka; Bratři ukazují Josefovo roucho Jákobovi a bitevní scéna (pravá část versa), pero šedě lavírované a rudka. V pravém horním rohu versa paginace perem: 72. |
Sigla,sign.vlastn. | OLA001 J III 51.727/ 45 |
Elektron.přístup | barokní kresba (72r) |
Elektron.přístup | barokní kresba (72v) |
Úvodní stránka katalogu.
O úroveň zpět..
© 2007 Ex Libris & Vědecká knihovna v Olomouci - webmaster.