Katalog Vědecké knihovny v Olomouci, báze SVK01, záznam 000873472

Navigace: https://aleph.vkol.cz/pub / svk01 / 00087xxxx / 0008734xx / 000873472.htm

Chcete-li získat tento dokument, vstupte přímo do katalogu. Získat dokument z katalogu.
If you want to get more information about the document, enter the online catalog. Get the item from catalog.

HZ-Osobní jménoPaolo Pagani (1655 Castello Valsolda – 1716 Milán)
Názvové údajeMytologické a biblické motivy, hlavy žen a vousatého muže.
Všeobecná pozn.Celý list spolu s kresbami versa přináší nejméně tři polohy značně širokého Paganiho kreslířského projevu a neméně široká je i ikonografická náplň. V případě recta vlevo nahoře je to scéna Kentaur Nessus unáší Déianeiru a figura Héraklea (Met.IX. 101-133), vlevo dole scéna Davidova tiumfu (I.Samuel 18,6-7), vpravo nahoře Zvěstování P.Marii (L l,26-38) a vpravo dole Opilost Noemova (Gn 9, 20-27). Mimo tyto, jednoznačně identifikovatelné ikonografické náměty je plocha recta zaplněna tradičními motivy ženských hlav, polopostavou ženy (?) s rukou na hrudi a hlava starého muže opět v charakteristickém paganiovském typu. V případě scény Héraklea a kentaura Nessa unášejícího Déianeiru najdeme v Paganiho malířském díle stejný námět zpracovaný dokonce ve dvou variantách (Burri 1982, s.66), ovšem jde pouze o shodu v námětu. Vlastní provedení malířských kompozic nevykazuje s kresbou vpodstatě žádnou spojitost. Podobně s kresbou Triumfu Davidova se setkáme opět ve dvou variantách ze sbírky berlínského Kupferstichkabinettu (Voss 1929), ale ani v tomto případě vzájemnou sovislost nenalézáme. Ležící, zřejmě spící akt mladého muže v levé části versa souvisí s předcházejícími Paganiho rudkovými kresbami mužských aktů. Tematicky nelze vyloučit, že jde o spícího Ismaela na poušti, ovšem i zde benátský obraz s námětem Hagar a Ismael na poušti (Gn 21,9-21) přináší zcela rozdílnou variantu spícího mladíka (Ivanoff 1957). V pravé části versa motiv s bitevní scénou zůstane zřejmě bez přesnějšího určení, ale druhá samostatná scéna ilustruje starozákonní příběh zoufalství Jákoba nad domnělou ztrátou nejmladšího syna (Gn 37,32-33). Kompoziční uzavřenost biblické scény dovoluje předpokládat, že byla určena pro definitivnější realizaci snad v poloze obrazu.
Všeobecná pozn.Filigrán:14
Všeobecná pozn.Lit.: Togner 1997, A 49.
Všeobecná pozn.Moravský (?) kopista z 2. poloviny 17. století
Všeobecná pozn.Pero v tmavohnědém tónu lavírováno hnědou a doplňováno rudkou na bílém papíře, 430 x 575. V pravém horním rohu paginace perem: 73. List č. 38/72 a 73.
Všeobecná pozn.Verso: Spící mladík (levá část versa), rudka; Bratři ukazují Josefovo roucho Jákobovi a bitevní scéna (pravá část versa), pero šedě lavírované a rudka. V pravém horním rohu versa paginace perem: 72.
Sigla,sign.vlastn.OLA001 J III 51.727/ 45
Elektron.přístupbarokní kresba (72r)
Elektron.přístupbarokní kresba (72v)