Katalog Vědecké knihovny v Olomouci, báze SVK01, záznam 000873482

Navigace: https://aleph.vkol.cz/pub / svk01 / 00087xxxx / 0008734xx / 000873482.htm

Chcete-li získat tento dokument, vstupte přímo do katalogu. Získat dokument z katalogu.
If you want to get more information about the document, enter the online catalog. Get the item from catalog.

HZ-Osobní jménoPaolo Pagani (1655 Castello Valsolda – 1716 Milán)
Názvové údajeNanebevzetí Panny Marie
Všeobecná pozn.Lit.: Togner 1997, A 81.
Všeobecná pozn.Pero, hnědě lavírováno na bílém papíře, 300 x 430. Plocha listu je rozdělena čtvercovou sítí- quadraturou, rudka. V levém horním rohu paginace perem: 82. List č. 38/82.
Všeobecná pozn.Pro Paganiho málo typická kresba s řadou anatomických nedostatků (levá ruka, křivka zad) působí poněkud neobratně, ovšem Paganiho autorství i zde lze akceptovat. Zcela neobvyklými jsou vynesené míry na jednotlivých částech aktu, připomínající studijní kopie antických soch, s oblibou doplňované právě mírami a poměry jednotlivých údů. Inspirace antickou skulpturou je zde pravděpodobná a nelze vyloučit, že se jedná o figuru Giganta vrhajícího kámen, snad ze scény Gigantomachie.
Všeobecná pozn.V Paganiho kreslířském díle neobvyklé doplnění kompozice čtvercovou sítí nasvědčuje, že kresba byla určena pro přenesení na karton a zřejmě využita pro rozměrnějí realizaci, ať již v poloze monumentální malby nebo snad oltářního obrazu. S podobným motivem Nanebevzetí P.Marie se setkáme v případě kresby z National Gallery of Canada v Ottavě (srv. Togner 1997, B 25), kde je ovšem hlavní důraz kladen na spodní část tradičního výjevu. D. Pescarmona (1991, pozn.1) nevylučuje, že v případě kanadské kresby může jít o přípravnou studii k rozměrnému oltářnímu obrazu stejného námětu, který Pagani maloval pro kostel na Velehradě. M. Karpowicz (1991, s.111) tento názor víceméně odmítá, vzhledem k výrazně rozdílné kompozici zmíněného obrazu, který je dnes zachován zřejmě jen v kopii J. Hoffmanna v kostele sv. Petra a Pavla v moravských Polešovicích. V zásadě obdobná je i situace u naší kresby, která sice s polešovickým obrazem vykazuje částečné shody, ale ne natolik výrazné, aby ji bylo možno jednoznačně označit jako přípravnou kresbu pro původní Paganiho obraz Nanebevzetí P.Marie určený pro Velehrad. Na druhé straně ovšem obraz v Polešovicích je pravděpodobně pouze kopií dnes ztraceného Paganiho originálu, který vznikl v roce 1695. Domnívám se, že do zhruba stejného období můžeme klást i vznik naší kresby a její kompozici považovat ze jednu z možných variant řešení vrcholové části obrazu určeného pro velehradský oltář.
Všeobecná pozn.Verso: Mužský akt vrhající kámen - pero, světlehnědé lavírování.
Sigla,sign.vlastn.OLA001 J III 51.727/ 55
Elektron.přístupbarokní kresba (82r)
Elektron.přístupbarokní kresba (82v)