Katalog Vědecké knihovny v Olomouci, báze SVK01, záznam 000875211

Navigace: https://aleph.vkol.cz/pub / svk01 / 00087xxxx / 0008752xx / 000875211.htm

Chcete-li získat tento dokument, vstupte přímo do katalogu. Získat dokument z katalogu.
If you want to get more information about the document, enter the online catalog. Get the item from catalog.

Názvové údajeAtributy tří světců - Augustina, Norberta a Štěpána jsou napájeny Kristovou krví
Všeobecná pozn.Lit.: Burian 1993, s. 68, obr. 18; Togner 1996a, obr. 67; Burian 1996, obr. 71; Chadraba 2002, s. 233, obr.
Všeobecná pozn.Pero v tmavohnědém tónu, šedě lavírováno na zažloutlém papíře, 295 x 180 mm. Vpravo nahoře paginace perem: 92. Na versu listu nalepena další kresba.
Všeobecná pozn.Zatím nepochybně nejznámnější kresba celého zcizeného souboru byla poprvé zmíněna v souvislosti s ikonografií Kláštera Hradisko M. Perůtkou (Barokní výzdoba Kláštera Hradisko, dipl. práce na FFUP Olomouc 1981, s. 76) a posléze publikována V. Burianem (Přehled literatury o Klášteru Hradisko. Dodatky. Památkový ústav v Olomouci 1993. Výroční zpráva, Olomouc 1994, s. 61- 88). V obou případech bylo její autorství přiznáno A. M. Lublinskému. Toto připsání zpochybnil M. Togner (Neznámá kresba A. M. Lublinského, Ars baculum vitae - Sborník prof. P. Preissovi k 70. výročí narození, Praha 1996, s. 113-118) a navrhnul autorství Lublinského žáka, premonstrátského malíře P. Dionýsia Strausse. Nezávisle se ke kresbě opět vrátil V. Burian (K autorství skici Oslava Nejsvětější Trojice ve sbírce bývalé augustiniánské kanonie v Olomouci, Památkový ústav v Olomouci 1996. Výroční zpráva, Olomouc 1997, s. 67-68.) a přesvědčivě Lublinského autorství zdůvodnil. Dnes, po detailním seznámení s celou známou Lublinského kreslířskou tvorbou musím svůj názor revidovat a Lublinského autorství zde plně akceptovat s možností časového zařazení do závěru 70. let. Podobně jako Lublinského práci kresbu publikoval též R. Chadraba (Spor o Trojici a jeho ikonografie ve středoevropském baroku, Historická Olomouc XIII, Olomouc 2002, s. 219-236). Námět listu byl Burianem (1993, 1996) označen jako Oslava Nejsvětější Trojice, domnívám se ovšem že zobrazená scéna není pouhým holdem tří světců premonstrátského řádu Nejsvětější Trojici. Jednotliví světci jsou mimo tradičních atributů ještě dále specifikováni drobnými přípisy. U Augustina Patrat, u Štěpána Decorat a u Norberta Vegetat. U Norberta se navíc k této charakteristice připojuje motiv olivy jejíž snítku nejen drží v ruce, ale která se i rozrůstá u jeho nohou jako jeden z řádový
Sigla,sign.vlastn.OLA001 J II 51.711/ 126